تفاوت کاغذ دیواری با پوستر

تفاوت کاغذ دیواری با پوستر چیست؟ + بایدها و نبایدها !

فهرست مطالب

کدام بهتر است، پوستر یا کاغذ دیواری؟ این سوالی است که ممکن است در ذهن ما پیش بیاید و اصلی‌ ترین تفاوت بین آنها در طراحی و نحوه اجرا آنها بروز می ‌دهد. در کاغذ دیواری معمولی، الگوهای تکرارشونده و یکنواختی به چشم می ‌خورد که در سراسر دیوار تکرار می ‌شوند و امکان برش آنها وجود دارد. اما در کاغذ دیواری سه بعدی، یک طرح واحد برای چاپ کاغذ دیواری انتخاب می‌ شود و قبل از نصب باید ابعاد دیوار مد نظر قرار بگیرد تا تطابق مناسبی ایجاد شود.
با وجود این تفاوت‌ ها، کاربردهای آنها معمولاً مشابه است و هر دو برای تزیین و پوشش دیوار استفاده می‌ شوند. طرح ‌های متنوع از گیاهان، نقوش باستانی، و تصاویر مختلف برای کاغذ دیواری استفاده می‌ شود در حالی که پوسترهای دیواری معمولاً شامل تصاویری از گل‌ ها، مناظر طبیعی، آثار هنری مدرن و کلاسیک، نقاشی‌ ها و تصاویر معروف هستند. از این رو، این دو روش از نظر طراحی نیز با یکدیگر متفاوت هستند.

تفاوت کاغذ دیواری با پوستر

تفاوت کاغذ دیواری با پوستر

بسیاری از افراد فکر می‌ کنند که پوستر دیواری همان کاغذ دیواری معمولی است که دارای طرح‌های سه بعدی است و به همین دلیل به آن کاغذ دیواری سه ‌بعدی می ‌گویند. اما در واقع این چنین نیست و این دو دارای تفاوت ‌های زیادی هستند. در اینجا به برخی از تفاوت‌ها این دو دیوارپوش اشاره خواهیم کرد که عبارتند از:

  • تفاوت در طراحی و استفاده از نقوش و تصاویر برای چاپ
  • کاربرد متفاوت
  • متریال برای ساخت و تولید
  • طریقه نصب
  • قیمت و هزینه خرید
  • ابعاد و اندازه

هر یک از موارد فوق از تفاوت‌ های این دو پوشش تزیینی است. در ادامه برای هر کدام شرح مختصری را ارائه خواهیم داد.

  • تفاوت طراحی پوستر با کاغذ دیواری:

پوستر دیواری از الگوهای تکرارشونده استفاده نمی ‌کند و به دلیل استفاده از تکنولوژی‌ های جدید، نقوش سنتی و باستانی کمتری در آن به کار می ‌رود. این نوع پوشش قدمت چندانی ندارد و به عنوان یک دیوارپوش مدرن و جدید شناخته می‌ شود. در کاغذ دیواری ممکن است الگو های کهن مانند نماد های گرافیکی قدیمی باشد. به دلیل پیشینه تاریخی این نوع پوشش، این الگو ها هنوز هم جزو طرح‌ های پرفروش هستند. تصاویر گل و طبیعت نیز در کاغذ دیواری‌ ها رایج هستند و برای فضا های مسکونی مانند پذیرایی و نشیمن کاربرد دارند.

  • تفاوت از نظر کاربردی کاغذ دیواری و پوستر دیواری:

از کاغذ دیواری برای تزئین بخش ‌هایی از دیوار، جداسازی و تفکیک فضاها، و ایجاد حس عمق و پویایی استفاده می‌ شود. کاغذ دیواری همچنین تنوع طرح و رنگ بالایی دارد و برای فضاهای مختلف مانند منزل، محل کار، و … قابل استفاده است و می‌ توان از آن برای پوشش دیوار پشت تلویزیون استفاده کرد. کاغذ دیواری‌ های سه بعدی برای ایجاد فضایی خاص و دنج در اتاق خواب مناسب هستند.
پوستر دیواری به دلیل ابعاد بزرگ و طرح ‌های جذاب، برای ایجاد نقطه کانونی در فضا استفاده می ‌شود و برای فضا های بزرگ مانند پذیرایی و اتاق نشیمن مناسب ‌تر است. می‌توان از آن برای پوشش دیوار پشت تلویزیون استفاده کرد. به دلیل تنوع طرح، برای فضاهای مختلف مانند منزل، محل کار، و … قابل استفاده است.

  • متریال مورد استفاده متفاوت پوستر و کاغذ دیواری برای ساخت و تولید:

کاغذ دیواری از جنس‌ های مختلفی مانند کاغذ، وینیل، و PVC ساخته می ‌شود و انواع قابل شستشو آن از PVC ساخته می‌ شوند که در برابر رطوبت و پارگی مقاوم هستند. کاغذ دیواری دارای تنوع طرح و رنگ بالایی می باشند.
پوستر دیواری از جنس ‌های مختلفی مانند کاغذ، کاغذ شنی، کاغذ چرمی، کاغذ فیبردار و کاغذ Non woven ساخته می ‌شود.هر برند، جنس خاص خود را برای تولید پوستر دیواری انتخاب می ‌کند. پوستر دیواری نیز تنوع طرح و رنگ بالایی دارد، اما در برابر رطوبت و پارگی به اندازه کاغذ دیواری مقاوم نمی باشد.

  • تفاوت کاغذ دیواری با پوستر از نظر نصب:

کاغذ دیواری به دلیل تنوع طرح و جنس، نصب آن کمی دشوارتر از پوستر دیواری است و نیاز به دقت و ظرافت بیشتری دارد. قبل از نصب، باید دیوار صاف و یکنواخت باشد. می‌توان از چسب کاغذ دیواری برای نصب آن استفاده کرد و باید از نصاب حرفه ‌ای برای نصب آن کمک گرفت.
نصب پوستر دیواری آسان‌ تر از کاغذ دیواری است و به دلیل ضخامت بیشتر، نیاز به دقت کمتری دارد. می‌توان از چسب کاغذ دیواری یا چسب دو طرفه برای نصب آن استفاده کرد. می‌توان از نصاب حرفه‌ای یا خودتان برای نصب آن کمک گرفت.

  • تفاوت کاغذ دیواری با پوستر از نظر قیمت و هزینه خرید:

قیمت پوستر دیواری و کاغذ دیواری به عوامل مختلفی مانند برند، متراژ، نوع طرح و جنس بستگی دارد. پوستر دیواری به طور کلی ارزان‌ تر از کاغذ دیواری می باشد و به دلیل ابعاد بزرگ، برای پوشش یک دیوار یا بخش بزرگی از دیوار مناسب است، همچنین پوستر دیواری دارای تنوع طرح و رنگ بالایی می باشد.
کاغذ دیواری به طور کلی گران ‌تر از پوستر دیواری است و به صورت رولی به فروش می‌ رسد و می‌توان از آن برای پوشش تمام دیوارها یا بخش کوچکی از دیوار استفاده کرد. کاغذ دیواری نیز دارای تنوع طرح و رنگ بالایی می باشد.

  • تفاوت کاغذ دیواری با پوستر در ابعاد و اندازه:

همانطور که گفته شد، یکی از انواع تفاوت کاغذ دیواری با پوستر دیواری، میزان و متراژ استفاده از آن است. ابعاد و اندازه پوستر دیواری تا اندازه ای می باشد که همه دیوار یا بخشی از آن را پوشش می ‌دهد. فرقی ندارد که ابعاد دیوار چقدر باشد. این پوشش در واقع یک طرح کلی را نمایش می ‌دهد، اما اندازه کاغذ دیواری می‌ تواند از نظر طولی بیشتر باشد و تمامی دیوارهای یک واحد را پوشش دهد. اغلب از طرح ‌های ساده و دارای نقوش کمتر برای پوشش کل اتاق ‌ها استفاده می‌ شود. با توجه به تفاوت ابعاد و اندازه این دو دیوارپوش تزیینی، کاربرد متفاوتی نیز خواهند داشت که در بالا به آن اشاره شد.
به طور کلی موارد بسیاری برای مقایسه کاغذ دیواری با پوستر دیواری وجود دارد. اگر شما این طرح ‌ها را از نزدیک مشاهده کنید، می ‌توانید با میزان تفاوت آن‌ها آشنا شوید. اغلب ابعاد کاغذ دیواری سه بعدی در منازل بر اساس ابعاد دیوار تعیین می‌ شود.

لمپوست بنر
ادامه مطلب

تفاوت کاغذ دیواری با پوستر در ابعاد و اندازه

سخن پایانی

در این مقاله از وب سایت جاوید چاپ سعی کردیم که اطلاعات کاملی درباره ی تفاوت کاغذ دیواری با پوستر برای شما ارائه دهیم. بنابراین با داشتن اطلاعاتی از تفاوت‌ های کاغذ دیواری و پوستر دیواری، می ‌توانیم انتخاب بهتری برای تزیین فضا داشته باشیم. امروزه روش ‌های نوین طراحی دکوراسیون داخلی بیشتر مورد توجه قرار گرفته‌ اند، در نتیجه پوستر دیواری بیشترین کاربرد را برای تزیین و پوشش دیوار دارد و از میزان فروش بالایی برخوردار است. کیفیت چاپ، ماندگاری، امکان شستشو و دیگر موارد، از جمله عواملی هستند که باعث استقبال مخاطبان از این نوع پوشش می‌ شود.

5/5 - (1 امتیاز)
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up