طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه

آشنایی با اصول طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه + قسمت های تشکیل دهنده غرفه

فهرست مطالب

در این مقاله، ما به شما کمک خواهیم کرد تا درمورد موضوع طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید و با اصول این موضوع بطور کامل آشنا شوید. در واقع، نمایشگاه مکانی است که صاحبان کالا و خدمات، مشتریان بالقوه و بالفعل، شرکت ‌ها و مؤسسات رقیب، همه در یک محل مشخص کنار یکدیگر قرار می ‌گیرند. هر یک از آنها سعی می کنند با شیوه ها و تکنیک های تبلیغاتی خود و طراحی غرفه‌ ی نمایشگاه کامل و خوب، اهداف خود را جلو ببرند و با برنامه ‌ریزی مناسب به موفقیت دست یابند. به همین دلیل داشتن اطلاعات کافی در مورد اصول طراحی غرفه‌ ی نمایشگاه بسیار اهمیت دارد. امیدواریم مطالب ارائه شده در این مقاله از وب سایت جاوید چاپ درباره ی اصول طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه برای شما مفید باشد.

مقدمه کوتاهی درباره طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه

مقدمه کوتاهی درباره طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه

نمایشگاه‌ های بین‌المللی به عنوان یکی از بهترین روش‌ های تبلیغات در بازاریابی صنعتی، با گردآوری فروشندگان، خریداران و تولید کنندگان نقش بسیار مهمی در بازار ایفا می‌ کنند. حضور داشتن شرکت‌ ها در یک مکان، نمایش مستقیم و سه ‌بعدی محصولات و خدمات خود، شناسایی و کشف عناصر موثر، حتی عوامل مخفی خرید مانند مدیران و مهندسان، و رسیدن به اهداف فروش و غیرفروش، به همراه برجسته کردن نقاط قوت و ضعف محصولات و خدمات شرکت‌ ها، نقش بسیار مهمی در ارتقاء بازاریابی محصولات دارد.
یک غرفه، در واقع محلی برای معرفی شخصیت شرکت و دستیابی به اهداف آن است، بنابراین نباید فقط به زاویه دید یک بعدی فکر کرد، بلکه باید به صورت جامع و چند بعدی به طراحی آن پرداخت.

خصوصیاتی که برای یک طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه خوب و مناسب لازم است عبارتند از:

  • جذابیت: غرفه باید توانایی جلب توجه و جذب بازدید کنندگان را داشته باشد.
  • هماهنگی: طراحی غرفه باید با نوع کالاهای نمایشی هماهنگی داشته باشد تا وحدت و هماهنگی بین ظاهر غرفه و محصولات ارائه شده حفظ شود.
  • موقعیت: غرفه باید در یک مکان مناسب و قابل دسترس باشد که افراد بتوانند به راحتی به آن دسترسی پیدا کنند.
  • پیام قابل فهم: طرح ایجاد شده باید دارای پیامی واضح و قابل فهم برای عموم باشد تا بازدید کنندگان بتوانند اهداف و پیام شرکت را به راحتی درک کنند.
  • تطبیق با محصولات: طراحی غرفه باید با محصولات و کالاهای مورد نمایش، سازگاری داشته باشد تا یک تجربه هماهنگ و متعارف برای بازدید کنندگان فراهم شود.

مطلب پیشنهادی : اسپیس فریم چیست؟ + کاربرد و مزایای اسپیس فریم

عوامل موثر و مهم در طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه

  1. ترتیب و نظم

یکی از عوامل بسیار مهم و جذاب (که بازدید کنندگان را جذب می‌کند) در طراحی غرفه‌ های نمایشگاه و ساخت آن‌ها، نظم است. نظم به غرفه‌ ی شما یک وحدت و همدلی خاص می‌ بخشد و آن را از سایر غرفه ‌ها در سالن نمایشگاه متمایز می‌ کند. با داشتن یک غرفه‌ ی منظم، به مخاطبان خود نشان می‌ دهید که در کارهایتان با انضباط و روشن ‌فکری پیش می ‌روید و این انضباط باعث آرامش خاطر آنها خواهد شد. به همین دلیل، نظم از اصول اساسی طراحی غرفه ‌های نمایشگاه می‌ باشد.

  1. مذاکرات با مهمانان
استیکر روی زمین چیست ؟ مزایا و معایب
ادامه مطلب

برای انجام مذاکرات مؤثر و احترام‌ آمیز با مهمانان ویژه، باید برای غرفه مکان ‌هایی مشخص شود تا بتوان با شخصیت کاری خاص و با احترام ویژه، مذاکرات مناسب را صورت داد. برای داشتن یک غرفه با دکوراسیون زیبا و فوق‌العاده، توصیه می ‌شود جلساتی با طراحان غرفه و حتی مدیران فروش برگزار شود تا در زمان نمایشگاه همه چیز برای یک حضور منظم، هماهنگ و موفق آماده شود. بنابراین، برگزاری چنین جلساتی نیز از اصول اساسی طراحی غرفه‌های نمایشگاه به شمار می‌ رود.

  1. نوع برخورد و پذیرایی

سبک برخورد و نوع پذیرایی در طراحی غرفه نمایشگاه می ‌تواند تأثیر زیادی بر روند عقد یا لغو قرارداد داشته باشد. باید به این نکته توجه داشت که بسیاری از مدیران شرکت‌ ها، آموخته‌ های روانشناسی و رفتارشناسی را دارند و حرکات و رفتار شما، همچنین نحوه پذیرایی، توجه آنها را به خود جلب می ‌کند. آنها پس از اطمینان از این نکات و راستی ‌آزمایی، می‌ توانند به عقد قرارداد بپردازند.

  1. تناسب محصولات در غرفه نمایشگاه

طراحی دکوراسیون و غرفه ‌سازی نمایشگاه باید با محصولات به نمایش درآمده متناسب باشد. اگر تمرکزی بر روی یک محصول خاص دارید، باید در طراحی غرفه و نشانه های ظاهری آن توجه کافی داشته باشید. باید از فضای غرفه به نحو احسن استفاده کرده و بازدید کنندگان را با ارائه اطلاعات جدید، هر بخش از محصولات شما را بیشتر بشناسانید.

  1. سادگی و حس آرامش

در طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه، سادگی و ایجاد حس آرامش بسیار مهم است. حس آرامش از اصول اساسی طراحی غرفه‌ های نمایشگاه است. بازدید کنندگان به دنبال حس شادابی و آرامش هستند و با رسیدن به غرفه ‌ی شما، این احساس را باید به دست آورند. استفاده مناسب و درست از نور می ‌تواند حس آرامش را در بازدید کنندگان به وجود آورد.

  1. اندازه مناسب

انتخاب اندازه مناسب برای طراحی غرفه نمایشگاه اهمیت زیادی دارد. انتخاب اندازه مناسب بر اساس نیازهای شما و محصولاتی که می‌ خواهید به نمایش بگذارید، بسیار مهم است. باید از فضای مناسب برای نمایش محصولات، فضای مذاکره و تشریفات استفاده کرد و این موارد را با بودجه موجود و اندازه غرفه هماهنگ کرد.

ویژگی های چاپ با کیفیت بنر چیست؟
ادامه مطلب

بخش ‌های مختلف تشکیل دهنده غرفه نمایشگاه

بخش ‌های مختلف تشکیل دهنده غرفه نمایشگاه

با رعایت نکات اصولی، می‌توان از تمام فضای غرفه بهره ‌وری حداکثری را به دست آورد. طراحی غرفه نمایشگاه باید با توجه به نیازها، محدودیت ‌ها و البته با توجه به اهداف و نگرش شرکت، برای حضور موفق در نمایشگاه با نقشه دقیق و محاسبه شده ‌ای، تقسیم ‌بندی شود. تقسیم ‌بندی فضا یکی از اصول مهم طراحی غرفه‌ های نمایشگاه است که حائز اهمیت بسیاری است. این تقسیم‌ بندی بر اساس فعالیت ‌های مورد نیاز، نوع و اهداف شرکت‌ ها، با یکدیگر متفاوت است. هر یک از بخش ‌های ذکر شده در ادامه مطلب، نیازمند برنامه ‌ریزی ویژه و اختصاصی برای فعالیت‌ های خود هستند.

  • بخش مخصوص اطلاع‌ رسانی

بخش اطلاعات در طراحی غرفه نمایشگاه از مکان های ابتدایی غرفه قرار می‌ گیرد و برای آشنایی و اطلاع‌ رسانی به شرکت‌ ها یا بازدید کنندگان تعبیه شده است. این بخش یکی از مهم‌ترین عناصر برای جذب مخاطبان و دستیابی به اهداف شرکت‌ ها است. می ‌توانید در این بخش با قرار دادن چند استند تبلیغاتی می توان به بازدید کنندگان کاتالوگ ‌ها و هدایای کوچک ارائه و مشاوره‌ های لازم را ارائه یا به سؤالات آن‌ها پاسخ دهید.
معمولاً افراد با سطح روابط عمومی بالا در این قسمت فعالیت می ‌کنند و با رعایت نهایت احترام و توجه، با تمام بازدید کنندگان ارتباط برقرار می ‌کنند و این اصل مهمی می باشد که برخی اوقات در اجرای آن کوتاهی می ‌شود.

  • بخش نمایش محصولات و خدمات غرفه نمایشگاه

بخش نمایش محصولات و خدمات یکی از ارکان اصلی غرفه است که فعالیت اصلی آن ارائه خدمات، محصولات و یا ماکت محصول است. در این بخش، مسئولین غرفه، کارشناسان فروش و فنی پاسخگوی سؤالات بازدید کنندگان هستند و با خریداران ارتباط برقرار می ‌کنند. بازدید کننده به صورت مستقیم با محصولات و اهداف شرکت آشنا می ‌شود. این بخش نقش مؤثری در عقد قرارداد ایفا می ‌کند و می ‌تواند خریدار را متقاعد کند که محصولات و خدمات شما را از نظر فنی ارزیابی کند که متناسب نیازهای او هست یا نه. به عنوان مثال، می‌توان از نحوه کار ماشین ‌آلات برای بازدید کنندگان صحبت نمود و نمایش داد و اطلاعات تخصصی ‌تر به مشتریان ارائه شود. اگر غرفه شما مکانی برای بخش گفتگو و مشاوره ندارد، می‌توان تمام مراحل انجام کار را در بخش نمایش محصولات و خدمات صورت داد.

  • بخش مذاکره و مشاوره درغرفه نمایشگاه

بخش مذاکره و مشاوره در طراحی غرفه نمایشگاه نقش بسیار حیاتی در عملیات بازاریابی و فروش محصولات و خدمات دارد. این بخش به عنوان محلی برای برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان و جلب توجه آن‌ها به عنوان خریداران واقعی عمل می‌ کند. در این بخش، ایجاد فضای مناسب برای امضای قراردادها بسیار حائز اهمیت است. در بخش مذاکره و فروش، نمایندگان شرکت به معرفی ویژگی ‌ها و قابلیت ‌های محصولات و خدمات می ‌پردازند که ممکن است منجر به مذاکرات اولیه، امضای توافق‌ نامه‌ها و حتی امضای پیش ‌قراردادها شود. همچنین در این بخش، ارائه هدایای شرکت و کاتالوگ‌ های تخصصی نیز انجام می ‌شود. طراحی این بخش بسیار حیاتی است؛ و می‌تواند با الهام از اتاق‌ های جلسات مخصوص و فضاهای متمایز شرکت، طراحی شود و باید دارای امکانات راحت و مناسب برای مذاکرات باشد.

  • بخش پشتیبانی غرفه نمایشگاه

قسمت پشتیبانی در طراحی غرفه نمایشگاه شامل دو بخش اصلی است: یکی قسمت قابل مشاهده و دیگری قسمت غیر قابل مشاهده است. قسمت قابل رویت شامل مواردی مانند فضای پذیرایی برای بازدید کنندگان و مبلمان اداری است. در حالی که قسمت غیر قابل رویت باید شامل فضای نگهداری وسایل و لوازم غیر ضروری، فضای آشپزخانه جهت پذیرایی، فضای استراحت کارکنان غرفه شرکت و بخش‌ هایی برای نگهداری تجهیزات اضافی باشد. این بخش، بسته به ابعاد غرفه و امکانات شرکت ‌ها، متفاوت خواهد بود و ممکن است طراحی واحد های آن در صورت بزرگ بودن به شکل مجزا و مستقل انجام شود. این بخش به طور عمده در غرفه‌ های شرکت‌ ها و سازمان‌ های بزرگ مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

  • بخش آموزش غرفه

از بخش‌ های بسیار مهم در هر غرفه بخش آموزش می باشد که می ‌تواند شامل برنامه ‌های آموزشی و استفاده بهینه از بعد تبلیغاتی و شناخت کامل شرکت و محصولات آن برای بازدید کنندگان باشد. البته باید توجه داشت که این بخش باید دارای فضای مناسبی باشد. در بخش آموزش، علاوه بر شناخت شرکت، به آموزش روش کار اجرایی و تخصصی مربوطه و یا شیوه ارائه خدمات به صورت رایگان پرداخته می ‌شود. این بخش شامل فضایی مانند کلاس‌ های آموزشی است که علاوه بر آموزش، برای سازماندهی سمینارهای حرفه‌ ای و تخصصی نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

تاثیر چاپ لیبل بر فروش محصولات
ادامه مطلب

مطلب پیشنهادی : چاپ برچسب بدنه خودرو

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کرده ‌ایم درمورد اصول طراحی و ساخت غرفه نمایشگاه و بخش های تشکیل دهنده هر غرفه، اطلاعات لازم را برای شما ارائه دهیم. انتخاب یک شرکت غرفه‌ سازی معتبر و با تجربه می‌ تواند نگرانی ‌های کارفرمایان، صاحبان کسب و کارها، و شرکت‌ های تولیدی مختلف را درباره داشتن یک غرفه نمایشگاهی کارآمد و مناسب به طرز چشمگیری کاهش دهد. انتخاب درست یک شرکت غرفه‌ سازی مهم است، پس می توانید همین الان با گروه جاوید چاپ تماس بگیرید و از خدمات مناسب آن استفاده کنید.

Rate this post
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
keyboard_arrow_up